Sportvelden in Oostkapelle verplaatsen? Nee, zegt de fractie van PvdA/GroenLinks Veere.

In de raadsvergadering van 7 november jl. werden de plannen van het college van burgemeester en wethouders voor de maatschappelijke voorzieningen in Aagtekerke, Oostkapelle, Serooskerke en Westkapelle besproken. Voor Oostkapelle gaat het om het renoveren en verduurzamen van de Halve Maan en het bouwen van één schoolgebouw voor de twee scholen. Prima plan tot zover….

Maar dan komt het. Het voorstel is namelijk om het sportcomplex (de tennisbanen en voetbalvelden) te verplaatsen en op die plek woningen en recreatiewoningen te bouwen en de opbrengsten te gebruiken voor de financiering van alle maatschappelijke voorzieningen in de Veerse kernen. We hebben het dan al gauw over enkele miljoenen!

PvdA/GroenLinks vindt verkoop van het sportcomplex ten behoeve van woningbouw en recreatie een heel slechte oplossing, onacceptabel.
Het betekent ruimtelijk nogal wat, de groene buffer tussen het dorp en het recreatiegebied vol bouwen. Wij willen niet nog meer recreatiewoningen, dat verstoort de balans leefbaarheid/recreatie nog meer. Daarnaast is het een zeer risicovolle hypotheek op de toekomst. Het financiële draagvlak is dus uiterst onzeker en flinterdun.

Uit de inspraakreacties in oktober jl. blijkt dat de verenigingen en de dorpsraad tegen verplaatsing van het sportcomplex uit de kern zijn. Er is dus geen draagvlak voor deze door geld ingegeven oplossing. Zij wijzen terecht op de ideale, unieke clustering onderwijs, welzijn, en alle sportvoorzieningen in de kern.

De fracties van PvdA/GroenLinks (en het CDA) hebben in de gemeenteraad voorgesteld om andere middelen te zoeken om de plannen in Oostkapelle en de andere kernen uit te kunnen voeren. Mogelijkheden genoeg. Zodat de sportvelden kunnen blijven liggen op de prachtige plek waar ze nu liggen. We hebben dus tegen deze plannen gestemd.De coalitiepartijen steunden echter het plan van het college om de sportvelden te verplaatsen en waren niet gevoelig voor ons pleidooi. En luisteren dus ook niet naar de inwoners en verenigingen van Oostkapelle.

Hopelijk komt daar verandering in na de dorpsraadvergadering van 11 december a.s.