Macht van het getal

Tijdens de raadsvergadering waarin de begroting 2020 werd besproken, bleek weer eens dat de coalitie van SGP/CU, DTV en VVD de formule van de “macht van het getal” graag hanteert. Een inhoudelijk debat over de voorgestelde bezuinigingen werd door de coalitiepartijen consequent afgehouden. Bang voor een goede, inhoudelijke discussie.

Onderdeel van de begroting 2020 was een voorstel om met ingang van 2020 structureel € 525.000 te bezuinigen, oplopend tot € 725.000 vanaf 2021. Normaal gesproken is de raadsvergadering over de begroting het moment voor een discussie over financiële voorstellen, dus ook over bezuinigingen. Het college stelde onder meer voor te bezuinigen op het aantal nummers van de Veerse Krant, garantiebanen, de landschapsvisie, milieucommunicatie, de boomplantdag, de klachtencommissie, uitvoering dorpsvisies (€ 100.000) en het verfraaien van dorpentrees. Deze bezuinigingen zijn structureel, dus de genoemde taken zijn voor de toekomst wegbezuinigd. Een aantal bezuinigingen heeft negatieve gevolgen voor (de communicatie met) de inwoners, de afstand burger-overheid, het Veerse landschap en de leefbaarheid van de kernen.

Neem nu de € 100.000 voor de uitvoering van de dorpsvisies. Er zijn ideeën en goede plannen genoeg: bijvoorbeeld herinrichting Dorpsplein Koudekerke, verfraaien Markt Westkapelle en Torenstraat Serooskerke. Daar was die € 100.000 nu juist voor bedoeld. En straks zeggen dat er geen geld voor is? Te gek voor woorden vinden wij. Om in ieder geval deze taken en initiatieven te behouden, dienden wij samen met het CDA een motie in. Er werd door de coalitie-partijen echter met geen woord over gerept, behalve “wij stemmen tegen de motie”.

Waarom was er geen debat mogelijk?
Wij denken dat de coalitiepartijen koste wat het kost wilden voorkomen dat onderlinge (SGP/CU, DTV, VVD) meningsverschillen over de bezuinigingen duidelijk zouden worden. Bang om het gesprek aan te gaan over zin en onzin van de bezuinigingen en dus niet bereid om met de oppositie te zoeken naar een grootst gemene deler, naar compromissen. Een strategie van zwijgen. Vasthouden aan de macht van het getal (11 stemmen voor en 8 stemmen tegen) betekent “geen debat”. Dat is ook een manier om je voorstellen door te drukken. Een manier die wij niet alleen teleurstellend maar ook onacceptabel vinden.

Deze gang van zaken is overigens geen uitzondering. Vrijwel alle constructieve pogingen van PvdA/GroenLinks (en het CDA) – of het nu over bezuinigingen, maatschappelijke voorzieningen of een motie over bomen of kaders voor het Nehalennia-gebied in Domburg gaat – worden stelselmatig, vaak zonder inhoudelijke discussie, door de coalitie naar de prullenbak verwezen. Wat bij de bezuinigingen ook een belangrijke rol speelde is dat de coalitie zichzelf in haar werkprogramma heeft vastgezet. Daarin staat namelijk: geen extra verhoging (dan met de inflatie) van toeristenbelasting, OZB en andere belastingen. Geen extra inkomsten mogelijk dus voor goede voorzieningen en initiatieven die alle inwoners en toeristen ten goede komen.
Maar wel veel geld beschikbaar stellen voor twee casus-regisseurs voor ondernemers en verdere vergroting van de ambtelijke organisatie. Het is dus niet een kwestie van “niet kunnen”, maar van “niet willen”. Een keuze dus.

Hoe krijgen we de coalitie-partijen dan wel op een ander, het goede spoor?
Wij blijven het, vaak met het CDA, proberen voor onze inwoners. Met goed onderbouwde sociale en groene voorstellen. Voor leefbare kernen, een rechtvaardig sociaal beleid en een gezonde, duurzame toekomst. Over onderwerpen die we horen in de kernen, die onze inwoners belangrijk vinden. Dat is onze volks-vertegenwoordigende taak. Verder geloven wij in de kracht van de samenleving. Als inwoners in groten getale hun wensen en opvattingen zelf kenbaar blijven maken, zal steun voor goede voorstellen een kwestie van tijd zijn. Uiteindelijk is dat de doorslaggevende “macht van het getal”.

Chris Maas
Fractievoorzitter PvdA/GroenLinks Veere